Dagelijks krijgen vele van ons te maken met marketing e-mails die je proberen te prikkelen. Denk bijvoorbeeld aan de wekelijkse mail van de Albert Heijn waar de nieuwe bonus producten in vermeld staan of een simpele welkoms mail van je nieuwe account bij Netflix. Hoe kan je als e-mailmarketeer nou ervoor zorgen dat jouw campagnes een boost krijgen?

Inventariseer je doelgroepsegmenten

Voor een goede doelgroeptargeting is het erg belangrijk dat je de juiste soort marketing e-mail op het juiste moment naar de juiste persoon verstuurt. Inventariseer daarom data die voorhanden ligt binnen jouw organisatie en creëer verschillende doelgroepsegmenten. Hieronder staan een paar voorbeelden:

  • Nieuwe gebruikers (Welkom campagne);
  • Trouwe klanten (Loyality campagne);
  • Gebruikers die je e-mails recentelijk niet hebben geopend (Re-engagement campagne)
  • Gebruikers die al klant zijn en wellicht geschikt zijn voor een upsell; (Sales campagne)

Klantenlijst aanmaken in AdWords

Deze doelgroepsegmenten kunnen worden toegevoegd als aparte klantenlijsten in Google AdWords waardoor lopende e-mailcampagnes worden ondersteund.

*Deze uitleg is gebaseerd op het nieuwe (beta) Google AdWords dashboard.

1. Ga naar je Google AdWords dashboard.
2. Klik rechtsboven op het icoon: “🔧” en vervolgens klik je op “doelgroepbeheer”.

doelgroepbeheer adwords

3. Klik op de blauwe “+” knop om een nieuwe lijst aan te maken.
4. Selecteer “Klantenlijst”.
5. Kies een naam voor je nieuwe Klantenlijst en selecteer één van de twee opties om je e-mailadressen te uploaden.
6. Upload je bestand met e-mailadressen.

Houd in de gaten dat dit bestand met e-mailadressen in een .cvs format moet worden opgemaakt en volgens een bepaalde structuur per rij ingegeven zijn:

Email,First Name,Last Name,Country,Zip,Email,Zip

Gebruik anders dit template

7. Als je lijst succesvol is opgeslagen druk je op “GEREED”.